pregnancy week by week

07 Julai, 2009

UNTUK AKU DAN BABY


Klau nk tau ni ler piramid maknn untk ibu mngndung..aku ler tu..smsa mngandung ni ,mknn brkhasiat ni pntng bg aku yg ngandung ni.untuk memvariasikan makanannya bagi memperoleh semua keperluan nutrisi aku dan baby dlm poyot aku ni,mknn yg perlu sngt2 aku mkn time ni adalah:



Buah-buahan dan sayur-sayuran – target utk mkn 5 hidangan 1hri termasuk sebagai snek, jus dan salad. (aku ska sngt mkn sup syur)
Makanan berkanji – roti, nasi, pasta, ubi kentang. Banyakkan bijirin penuh (wheat, whole grain
)-(yg ni aku buat susu n cmpur ngn nestum..mm..best giler)
Makanan berprotein tinggi
– Daging, ayam, ikan, telur, kekacang (soya). Banyakkan makan ikan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.(yg ni bli kdi jer mmndng kn aku jrng mask dpur skng ni..huahua..)
Makanan berkalsium tinggi – Susu, yoghurt, cheese.
-(adala 2x shari mnum susu)
Makanan berserat tinggi – Jadikan sayur, buah, bijirin dan kekacang sebagai makanan kegemaran kerana ia boleh mengelakkan sembelit. m kna jaga..pmakann yg brkahsiat amt pntig untk prkmbngan n pmbntukn bayi dlm poyot aku ni.


bab2 mkn,aku jga sngt2 skrg..aku x mnum mnis lngsung n hnya gntikan dgn jus buah jer.teh,kopi,n milo fevert mnumn aku tu..aku x snth lngsng.pg mcm bsa 2kpg roti bkar ngn sgels susu yg aku cmpr ngan nestum..mmm..yumi!n yg pnting air ptih kna mnun bnyk2..ais aku x mnum lnsung..seme ni untuk aku n permata hati aku yg kt dlm poyot ni.smoga slamt yer syg...lgpn 2ari kblkngan ni prankn aku ok jerrr.takdk skit2..alhamdulillah...myb aku bnyk rht n myb jgk ksn dr ubt yg dktr inject aritu..syukur..smyg pn rsa smprna jer bla x skt..seme nya kuasa dr Mu ya Allah....


0 ulasan: